5 porad z Tarnowskich Gór dotyczących czyszczenia filtra DPF/FAP

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » 5 porad z Tarnowskich Gór dotyczących czyszczenia filtra DPF/FAP

5 porad z Tarnowskich Gór dotyczących czyszczenia filtra DPF/FAP

Filtry cząstek stałych – suchy (DPF) i mokry (FAP) montowane zazwyczaj w silnikach wysokoprężnych, wymagają nieco innego postępowania konserwacyjnego. Poniżej skupimy się jednak nie na tym, jak czyścić filtry po demontażu, lecz co ma robić kierowca, by uniknąć ich zapchania, a tym samym spadku mocy silnika, a ostatecznie nawet awarii samochodu. Czyszczenie filtra DPF/FAP może więc mieć charakter profilaktyczny i warto stosować na to kilka sposobów potwierdzonych przez naszych mechaników z Tarnowskich Gór.

Jak postępować by ulepszyć samoczynne czyszczenie filtra DPF/FAP

Zasady czyszczenia filtra DPF/FAP związane są z zaleceniami ich użytkowania oraz samą mechaniką, która je wymusza. Jak wiadomo, filtry DPF/FAP mają za zadanie powstrzymywać sadzę przed wydostawaniem się na zewnątrz. Normy ekologiczne, które zostały wprowadzone pod koniec lat 90 ubiegłego wieku wymusiły więc na producentach samochodów działania w tym zakresie. W skrócie oznacza to, że filtry DPF/FAP nie są elementem samochodu, który ma podnieść komfort jego użytkowania. I jak się można spodziewać, ich obecność prowadzi do pewnych kłopotów. Filtr się zapycha, samochód przez to pobiera nadwyżkę benzyny, silnik traci moc, a kierowca traci przyjemność z jazdy.

Po to, by temu zaradzić, proponujemy kilka sposobów na wydłużenie bezawaryjnej eksploatacji samochodu – bo też nieczyszczone filtry ostatecznie do niej prowadzą. Nie rozwiązuje to oczywiście problemu, ale sprawia, że wizyty kontrolne w warsztacie mogą stać się dzięki nim rutynową czynnością, a nie częstą i przykrą koniecznością. Zatem by samoczynne czyszczenie filtra DPF/FAP przebiegało stosunkowo sprawnie, należy:

  1. Kilka razy w miesiącu stosować się do zaleceń wspomagających samoczynne spalanie sadzy, co dzieje się dzięki szybkiej, kilkunastominutowej jeździe na drodze szybkiego ruchu, przy minimalnych obrotach silnika na minutę w wysokości 3000. Brak cyklicznej, szybkiej jazdy nie wyzwoli odpowiedniej temperatury do spalenia sadzy, a z biegiem czasu doprowadzi do problemów z samochodem.
  2. W przypadku FAP, czyli mokrego filtra, należy w odpowiednim czasie uzupełniać poziom płynu. Można to zrobić samodzielnie, lecz przy braku wiedzy lepiej zdać się na mechanika.
  3. Warto używać dolewek do paliwa, które pomagają w wypalaniu sadzy. Działają one na zasadzie katalizatora i poza tym, że chronią i regenerują filtr DPF/FAP, to zwiększają jego żywotność oraz zapobiegają nieprawidłowej pracy silnika.
  4. W przypadku odczuwalnych problemów z mocą i osiągami silnika niekoniecznie należy od razu udać się do warsztatu. Nawet kierowcy, którzy nie znają się na mechanice, mogą przeprowadzić pierwszą interwencję samodzielnie. Polega ona wykorzystaniu specjalnego środka do regeneracji filtrów DPF. Na rynku jest ich duży wybór, a sama procedura nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Mycie filtra cząstek stałych wymaga jedynie pobieżnego zapoznania się z jego budową. Warto pooglądać filmy na ten temat na You Tube.
  5. W związku z tym, że w samochodach z filtrami DPF/FAP olej silnikowy jest z czasem zanieczyszczany i rozrzedzany, należy go wymieniać stosunkowo często – a na pewno nie przekraczać ogólnych w tym względzie zaleceń.

Tyle kierowca może zrobić sam, nie są to jednak bardzo wymagające czynności. Przychodzi jednak i taki moment, gdy czyszczenie filtra DPF/FAP należy przeprowadzić w warsztacie.

Podobnie zresztą jest z katalizatorem, który również ulega zanieczyszczeniom i ogranicza przepływ spalin. Czyszczenie katalizatora jest więc jedną z metod towarzyszących regeneracji filtrów i również powinno być przeprowadzane cyklicznie.

Chemiczne czyszczenie filtra DPF/FAP - Grandservice

Czyszczenie filtra DPF/FAP w warsztacie

Ma to miejsce np. wówczas, gdy samochód służy jedynie jeździe miejskiej i nie rozwija zalecanych prędkości w celu spalenia sadzy w filtrze. W takim przypadku samochód po jakimś czasie zacznie reagować inaczej niż dotąd, a przede wszystkim straci dotychczasowe przyśpieszenie. Jest to właściwy moment by udać się do warsztatu.

W czyszczeniu filtra DPF/FAP mechanicy stosują dwie metody:

  • wymuszają dopalanie sadzy – prowadzi to również do konieczności wymiany oleju silnikowego,
  • chemicznie usuwają sadzę z filtra – jest to ostateczna metoda, dla której alternatywą jest zakup nowego filtra,
  • oraz myją go wodą w specjalnej maszynie do mycia DPF/FAP.

Problem z zapchanym filtrem jest zatem do rozwiązania nawet, gdy przyjeżdża się „za późno”. Należy jednak być świadomym, że w czasie, gdy samochód jeździł na zapchanym filtrze, odnosił być może nawet nieodwracalne szkody. Dlatego warto wspomagać samoczynne czyszczenie filtra DPF/FAP przez podane powyżej sposoby lub okresowo odwiedzać warsztat i sprawdzać jego stan.

11.05.2018