Turbosprężarki

Strona główna » Oferta » Turbosprężarki

Turbosprężarka montowana jest w samochodach w celu wykorzystania maksymalnej mocy silnika przy jak najniższym poborze paliwa. Składa się ona z turbiny i sprężarki, które są osadzone na wspólnym wale.

Typowe problemy z turbosprężarką

Niestety, zdarza się, że turbosprężarka zamiast podwyższyć osiągi silnika podwyższa ciśnienie kierowcy. Częstą zmorą posiadaczy aut z turbosprężarką jest szybkie przegrzewanie się i zużywanie tego podzespołu. Dzieje się tak za sprawą zbyt niskiego ciśnienia oleju lub braku smarowania, co zwiększa tarcie między elementami składowymi turbosprężarki i przyczynia się do ich ścierania. Niebezpieczeństwo stanowią również przedostające się do wirnika ciała stałe, które blokują podzespół oraz odkształcają i łamią łopatki. Zablokowany wirnik nie wytwarza odpowiedniego ciśnienia i przyspiesza zużycie turbosprężarki.

turbospręzarka samochodowa

Najczęstsze błędy użytkownika

Złemu stanu turbosprężarki często winny jest sam użytkownik. Pracujący wirnik tego podzespołu może rozgrzewać się nawet do 500 stopni Celsjusza, toteż turbosprężarka musi być odpowiednio chłodzona i smarowana, co jest zadaniem doprowadzanego pod ciśnieniem oleju. Aby olej mógł spełnić swoje zadanie, nie powinno się bezpośrednio po włączeniu silnika wymuszać na nim wysokich obrotów. Takie postępowanie uniemożliwia rozprowadzenie oleju po elementach turbosprężarki, co powoduje zacieranie łożyska wirnika. Równie szkodliwe dla turbosprężarki jest zbyt szybkie wyłączanie rozpędzonego do wysokich obrotów silnika. W tej sytuacji turbina wciąż się kręci, ale pompa nie dostarcza już oleju, co skutkuje zacierającym się wirnikiem, a nawet zwęgleniem oleju prowadzącym do zapychania i uszkadzania łożysk ślizgowych.

Jak uratować turbosprężarkę?

Jeżeli chcemy uchronić się przed wizytą u mechanika powinniśmy dokładnie dbać o naszą turbosprężarkę. Dobrze jest wyrobić sobie odpowiednie nawyki, takie jak odczekanie kilkunastu sekund na biegu jałowym przed zgaszeniem silnika. Czasem jest już jednak za późno na działania profilaktyczne i trzeba udać się do serwisu turbosprężarek. W zależności od tego, które części podzespołu zostały uszkodzone, czeka nas regeneracja turbosprężarki, czyszczenie turbiny lub regulacja turbiny. W pierwszej kolejności mechanik ogląda turbosprężarkę celem oceny jej stanu technicznego. Następnie serwisant demontuje części składowe podzespołu i określa ich kondycję. Sprawne podzespoły są oczyszczane w tzw. piaskarce, a uszkodzone wymienia się na nowe.

naprawa turbiny samochodowej
Im szybciej zgłosimy się do punktu naprawy turbosprężarek, tym większe szanse na jej uratowanie. Odwlekanie wizyty w serwisie może skończyć się tym, że poziom zanieczyszczenia turbosprężarki przekroczy limit i konieczna będzie jej wymiana.

 

Zostaw nam swój telefon lub mail i skontaktujemy się z Tobą.