Awaria turbosprężarki – naprawiać czy wymieniać?

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Awaria turbosprężarki – naprawiać czy wymieniać?

Awaria turbosprężarki – naprawiać czy wymieniać?

Turbosprężarka to jeden z elementów układu wydechowego samochodów z silnikiem turbodoładowanym. Ten zamknięty w obudowie podzespół pozwala znacznie zwiększyć moc samochodu, jednak silnik turbodoładowany wymaga dokładniejszej pielęgnacji niż jego wolnossący odpowiednik.

Usterki turbosprężarki – jakich błędów unikać

Turbosprężarka przy prawidłowej eksploatacji i odrobinie uwagi potrafi się odwdzięczyć bezawaryjnością. Jednak nawet ona wymaga czasem naprawy. Typowe usterki turbosprężarki to:

  • za niskie ciśnienie oleju,
  • brak smarowania,
  • zacieranie łożysk wirnika,
  • niewłaściwe nachylenie łopatek,
  • poluzowane uszczelki.

Wielu z tych awarii można uniknąć poprzez prawidłową eksploatację samochodu. Najczęstsze błędy kierowców to:

  • nagłe gaszenie silnika,
  • używanie niezatwierdzonego przez producenta oleju,
  • gwałtowny start i raptowne przyspieszanie.

Wyzbycie się nieprawidłowych nawyków uchroni nas przed wieloma usterkami i znacznie wydłuży życie podzespołów, a tym samym opóźni wizytę w serwisie turbosprężarek.

Naprawiać czy wymieniać?

Kiedy już jednak dojdzie do usterki nie pozostaje nam nic innego jak naprawa turbosprężarki lub jej wymiana. Tańszym rozwiązaniem jest naprawa, dlatego jeśli tylko się da, zalecamy regenerację turbosprężarek. Niestety, czasami uszkodzenia są na tyle duże, że naprawa turbosprężarki jest niemożliwa i pozostaje tylko jej wymiana na nową lub regenerowaną. ocena korzyści wynikających z naprawy turbosprężarkiJeśli mamy więcej szczęścia i nasza turbosprężarka nie jest w tak opłakanym stanie, że wymaga wymiany, najlepiej będzie ją naprawić. Regeneracja turbosprężarki rozpoczyna się od dokładnego czyszczenia wszystkich jej elementów w specjalnej myjce wysokociśnieniowej, po czym podzespół poddaje się piaskowaniu. Serwisant sprawdza stan wszystkich elementów turbosprężarki i reguluje mechanizm zmiennej geometrii, jeśli stwierdza taką potrzebę. Obowiązkowo wymienia się łożysko, uszczelnienia i pierścienie olejowe. Po tak przeprowadzonej naprawie turbiny, mechanik z powrotem montuje ją w układzie wydechowym.

Zazwyczaj naprawa turbosprężarki jest najlepszym rozwiązaniem ze względu na korzyści cenowe. Nowoczesne warsztaty regenerują nawet turbiny ze zmienną geometrii, a sytuacje w których konieczna jest wymiana podzespołu można policzyć na palcach jednej ręki.

25.08.2016