Czym jest chip tuning, czyli dlaczego warto „podkręcić” auto?

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Czym jest chip tuning, czyli dlaczego warto „podkręcić” auto?

Czym jest chip tuning, czyli dlaczego warto „podkręcić” auto?

U większości kierowców termin „tuning samochodowy” budzi zazwyczaj niezbyt pochlebne skojarzenia związane z kiepskimi przeróbkami aut przez domorosłych „ekspertów”. Prawda jest jednak taka, że dzięki odpowiednim metodom można znacznie poprawić poszczególne osiągi silnika i zwiększyć przyjemność, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednym z popularnych sposobów jest chip tuning, który zdobywa obecnie wśród kierowców coraz większe uznanie. Przy profesjonalnym wykonaniu tego zabiegu możemy stworzyć auto o zupełnie nowych, lepszych parametrach, nie narażając się przy tym na uszkodzenie silnika.

Czym jest chiptuning?

Producenci samochodów przeważnie pozostawiają pewien zapas osiągów w przypadku niektórych parametrów silnika. Najczęściej dlatego, aby zapas mocy został uwolniony w kolejnych modelach. Czasami chodzi również o dopasowanie osiągów do masy innej wersji danego modelu auta. Łatwo zatem stwierdzić, że jeden i ten sam silnik ma nawet kilka wartości mocy i momentu obrotowego.

W celu wydobycia ukrytych zapasów mocy auta stosuje się chip tuning. Proces ten polega na na modyfikacji fabrycznego oprogramowania komputera, który steruje silnikiem. Wtedy to pojawia się możliwość regulowania mocy i momentu obrotowego, jak i innych parametrów pracy jednostki napędowej. Zakres zmian, których można dokonać w zakresie chip tuningu, uzależniony jest od możliwości danej jednostki.

Podniesienie wartości parametrów silnika wcale nie musi oznaczać konieczności osiągnania zawrotnych wartości. Nawet niewielka modyfikacja wartości o zaledwie 10% wystarczy, aby odczuć zwiększenie dynamiki jazdy.

Modyfikacje sterowników obejmują także kalibracje, których celem jest zmniejszenie zużycia paliwa - co jest określane mianem eco tuningu. Głównym zadaniem w eco tuningu jest takie dopasowanie parametrów pracy silnika, aby przy zachowaniu dotychczasowej dynamiki jazdy wykazywał on zmniejszone zapotrzebowanie na paliwo.

Zaczyna się od hamowni

bmw m3 na hamowni podwoziowejZanim jednak zaczniemy jakiekolwiek modyfikacje, samochód należy przetestować na specjalnym urządzeniu, jakim jest hamownia podwoziowa. Pozwala ona dokładnie zbadać moment obrotowy silnika, poziom spalania, jaki również określić aktualną moc pojazdu. Te dane będą stanowiły wartości wyjściowe potrzebne w dalszej modyfikacji programu sterownika jednostki napędowej. Analiza stanu technicznego jest niezbędna, ponieważ niekiedy okazuje się, że silnik jest już w jakiś sposób uszkodzony i poprzez chip tuning można mu jedynie jeszcze bardziej zaszkodzić.

Hamownia podwoziowa odgrywa dużą rolę także tuż po przeprowadzeniu wszystkich zmian w sterowniku. Dzięki niej można łatwo zweryfikować, czy rzeczywiście został osiągnięty zamierzony cel tuningu. Co więcej, zdecydowanie zmniejsza to ryzyko uszkodzenia silnika, ponieważ stan pojazdu jest na bieżąco monitorowany i w razie czego można wprowadzić korekty w oprogramowaniu.

Ze względu na potrzebę wykorzystania specjalistycznego sprzętu i oprogramowania nie warto zlecać chip tuningu domorosłym mechanikom, którzy ustawiają parametry na wyczucie, bez przeprowadzenia szczegółowych testów na hamowni. Często kończy się to uszkodzeniem silnika i koniecznością jego wymiany na nowy, gdyż naprawa zwyczajnie się nie opłaca.

Sprawdzaj warsztaty

Zanim zlecisz komukolwiek chipowanie auta, pamiętaj o tym, żeby wybierać wyłącznie sprawdzonych specjalistów, którzy mają nieposzlakowaną opinię i rzeczywiście znają się na rzeczy. Pozwoli Ci to uniknąć późniejszych kosztów napraw silnika i stresu z tym związanego. Kilka złotych zaoszczędzonych na amatorskim chip tuningu łatwo może przerodzić się w kilka tysięcy wydanych na naprawę.

23.01.2016