Jak uniknąć wymiany turbosprężarki?

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Jak uniknąć wymiany turbosprężarki?

Jak uniknąć wymiany turbosprężarki?

Turbosprężarka to powszechnie dziś stosowane urządzenie mające na celu podniesienie sprawności silnika bez zwiększania jego gabarytów. Prawidłowo eksploatowana turbosprężarka potrafi odwdzięczyć się bezawaryjnością, wymaga jedynie odrobiny uwagi z naszej strony.

Użytkowanie turbosprężarki – czego nie robić?

Podstawą długowieczności naszego podzespołu jest jego odpowiednie użytkowanie. Większość oddawanych do regeneracji turbosprężarek pochodzi od kierowców, którzy zaniedbali czynności pielęgnacyjne, takie jak okresowe wymiany filtrów czy sprawdzanie mocowania. Inne często popełniane błędy właścicieli naprawianych turbin to:

  • jazda ze zbyt niskim poziomem oleju – zbyt mała ilość oleju grozi przede wszystkim uszkodzeniem łożysk, ścieraniem kół wirnika, utratą szczelności oraz pęknięciem wałka,
  • nagłe gaszenie silnika – zatrzymanie silnika, gdy ten wciąż pracuje na wysokich obrotach jest zabójcze dla turbosprężarki. Gdy po energicznej jeździe zatrzymamy samochód, wirniki turbosprężarki nadal pracują, jednak olej przestaje krążyć w obiegu. Niedobór oleju oznacza, że łożyska turbosprężarki przestają być smarowane. To z kolei sprawia, że stają się podatne na ścieranie. Ponadto, zapiekanie oleju może prowadzić do uszkodzenia bieżni wałka turbosprężarki oraz wirnika na skutek zatarcia jego łożyska oporowego,
  • rozpędzanie auta do wysokich obrotów bezpośrednio po włączeniu silnika – nawet wysokogatunkowy olej potrzebuje nieco czasu, aby się rozgrzać i dotrzeć w każdy zakamarek układu smarowania. Błędem jest zatem rozpędzanie się tuż po uruchomieniu silnika. Należy odczekać około 20-30 sekund, aby środek smarny miał szansę zabezpieczyć turbinę przed ścieraniem, co oszczędzi nam przedwczesnej wizyty w serwisie turbosprężarek,
  • stosowanie niezatwierdzonego oleju – chcąc oszczędzić, wielu kierowców zamienia polecany przez producentów olej na tańszy – półsyntetyczny lub, co gorsza, mineralny. Oleje te mają większą lepkość i mniejszą płynność niż ich syntetyczny odpowiednik, poprzez co trafiają do łożysk z opóźnieniem. Pozbawienie łożyska smarowania naraża je na ścieranie i przyspieszone zużycie.

 

samochody z silnikiem diesel

Jak widać, w wielu przypadkach naprawy turbosprężarki można było uniknąć. Aby cieszyć się sprawnie działającą turbiną wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad odnośnie eksploatacji auta, a serwis turbosprężarek spokojnie poczeka.

08.09.2016