Hamownia podwoziowa - niezbędna w profesjonalnym warsztacie

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Hamownia podwoziowa - niezbędna w profesjonalnym warsztacie

Hamownia podwoziowa - niezbędna w profesjonalnym warsztacie

Coraz większa elektronizacja współczesnych aut wymaga nowoczesnych i specjalistycznych urządzeń kontrolno-pomiarowych. Stan techniczny pojazdów wpływa nie tylko na ich sprawne użytkowanie i bezpieczeństwo na drodze, ale także na środowisko. W warsztatach coraz częściej wykorzystuje się hamownię podwoziową, która pozwala na szybkie i kompleksowe badanie samochodów.

Jak działa hamownia podwoziowa?

Jest to zaawansowane urządzenie składające się z najazdu z rolkami, elektroniki pomiarowo-sterującej, komputera przeliczającego pomiary oraz wyciągu spalin i dmuchawy. Hamownia pozwala na symulację jazdy w prawdziwych warunkach drogowych, bez konieczności opuszczania warsztatu.

Hamownie występują w różnych odmianach, jednak zasadniczo wyróżniamy w nich trzy układy:

  • układ jezdny,
  • układ obciążający,
  • układ sterująco-pomiarowy.

Aby otrzymać wiarygodne wyniki symulacji, konieczne jest zastosowanie wentylatorów, które utrzymują stan równowagi cieplnej testowanego pojazdu. Odbywa się to poprzez wymuszenie przepływu powietrza przez chłodnicę i wokół układu wydechowego.

Hamownie mogą różnić się między sobą takimi właściwościami, jak średnica rolek, czy ilość osi, jednak wszystkie modele pozwalają na odczytanie następujących wartości:

  • moment obrotowy i moc silnika,
  • parametry silnika i jego osprzętu pod obciążeniem,
  • średnie lub chwilowe zużycie paliwa.

W celu dokonania diagnozy samochód jest umieszczany na najeździe z rolkami i przypinany do niego pasami. Moment obrotowy silnika jest mierzony na podstawie nacisku kół pojazdu na rolki i wyliczany przez komputer. Otrzymane dane można następnie wydrukować w postaci przejrzystych wykresów.

Hamownia - dobra inwestycja

Choć niektórych pięciocyfrowe ceny hamowni podwoziowych mogą odstraszać, jest to dla warsztatu mądra inwestycja na długie lata. Każdy profesjonalny zakład, który chce świadczyć usługi na wysokim poziomie, powinien ją posiadać.

Hamownia podwoziowa jest niezbędna jeśli chcemy prawidłowo zainstalować LPG lub czy przeprowadzić chip tuning. Świetnie sprawdza się jako urządzenie diagnozujące usterki, które są niewykrywalne w innych badaniach, a ponadto pozwala wypalić filtr DPF.

Wiele osób, które zamontowały w swoich samochodach instalację gazową wraca za jakiś czas do warsztatu z problemami. Świecące się kontrolki, szarpanie podczas przyśpieszania, nierówna praca silnika na biegu jałowym - to tylko niektóre z objawów źle wyregulowanej instalacji. Niestety, wiele warsztatów montując LPG poprzestaje na wstępnej kalibracji (tzw. autokalibracji).

Kalibracja polega na właściwym dobraniu czasu wtrysku gazu do prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Na etapie autokalibracji nie jest uwzględniane zmienne obciążenie ani praca dodatkowych układów napędzanych przez silnik i związana z tym konieczność zwiększania lub zmniejszania dawki paliwa gazowego.

Aby samochód poprawnie jeździł na LPG, konieczne jest przeprowadzenie próby drogowej. Teoretycznie można odbyć jazdę testową na rzeczywistej drodze, jednak kalibrowanie instalacji w nieprzewidywalnych warunkach ruchu drogowego to zadanie karkołomne. Poza tym nie da się zabrać ze sobą do samochodu całej aparatury pomiarowej. Zdecydowanie lepiej jest wyregulować instalację w warunkach laboratoryjnych na hamowni podwoziowej. Montażysta może wtedy bez narażania się na złamanie przepisów ruchu drogowego przeprowadzić różne symulacje obciążeń silnika i indywidualnie wyregulować instalację, dzięki czemu rewizyta w warsztacie nie będzie konieczna.

Kolejnym argumentem, przemawiającym za posiadaniem hamowni, jest jej przydatność przy chip tuningu. Przed zaczipowaniem auta należy sprawdzić samochód pod kątem jego stanu technicznego i wykluczyć wszelkie usterki. Następnie mechanik musi sprawdzić, o ile da się realnie zwiększyć moc, by nie przeciążyć silnika. Po całym procesie samochód jeszcze raz trafia na hamownię celem upewnienia się, że dokonane modyfikacje są zgodne z założeniami.

Nowoczesny warsztat wymaga nowoczesnych rozwiązań. Takim rozwiązaniem niewątpliwie jest hamownia podwoziowa. Oczywiście musimy pamiętać, że nawet najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenia na nic by się zdały, gdyby nie fachowcy potrafiący się nimi sprawnie posługiwać.

12.09.2016