Naprawa turbosprężarek – to możliwe!

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Naprawa turbosprężarek – to możliwe!

Naprawa turbosprężarek – to możliwe!

Jak działa turbosprężarka?

Jak sama nazwa wskazuje, turbosprężarka to mechanizm zbudowany z turbiny oraz sprężarki, które połączone są jednym wałem. Turbina zasilana jest przez spaliny i napędza ona sprężarkę, która podaje do silnika sprężone powietrze. Wzrasta dzięki temu stopień sprężania, a to przekłada się na zwiększenie mocy silnika oraz lepszą jego sprawność.

Objawy awarii turbosprężarki

Tak jak każdy element samochodu, turbosprężarka także potrafi się zepsuć. Jest to element bardzo delikatny i gdy zacznie działać nieprawidłowo trzeba działać od razu, nim dojdzie do poważniejszej awarii lub sterownik silnika wprowadzi silnik w tryb awaryjny. Najczęstsze objawy uszkodzenia turbo to:

  • Spadek mocy – turbina uruchamia się później niż powinna lub blokuje się w losowych momentach
  • Spalanie oleju – oznaka nieszczelności turbiny, objawia się głównie przez niebieskawy kolor spalin
  • Dostarczanie do silnika zbyt małej ilości powietrza – powoduje to, że silnik pracuje na złej mieszance i generuje czarne spaliny
  • Hałas, dudnienie, wibracje – zwykle oznaczają mechaniczne uszkodzenie turbosprężarki, które w skrajnym przypadku może doprowadzić nawet do jej rozerwania

Jeśli na pojawiające się objawy zareagujemy odpowiednio wcześnie, to szanse na naprawę turbosprężarki są całkiem spore. Nie warto zatem ich bagatelizować.

Jak wygląda naprawa turbosprężarek?

Jest to proces dość skomplikowany. Przy użyciu myjek ultradźwiękowych oraz ciśnieniowych myje się wszystkie elementy, a następnie przy pomocy specjalistycznej aparatury sprawdza się stan poszczególnych części turbosprężarki. Gdy wszelkie problemy zostaną zdiagnozowane ustala się, czy możliwa jest naprawa i dokonuje się ewentualnej wymiany uszkodzonych lub mocno wyeksploatowanych części. Po wykonaniu tych czynności przechodzi się do wyważania wałka wolnoobrotowego i koła kompresującego oraz przeprowadza się wyważanie przy wysokich obrotach, zbliżonych do tych w których turbosprężarka pracuje standardowo. Ostatnim krokiem jest montaż i regulacja wszystkich części. Podobnie wygląda zarówno naprawa jak i regeneracja turbosprężarek.

Turbosprężarki projektowane są tak, że powinny wytrzymać mniej więcej tyle kilometrów co cały silnik. Nie oznacza to jednak, że zawsze tyle wytrzymają. Nie znaczy to też, że zepsują się od razu po przekroczeniu granicy stu lub dwustu tysięcy kilometrów, jak sugerują różne obiegowe opinie. Warto jednak wykonać regenerację turbosprężarki przy przebiegu między 100 a 200 tys. kilometrów. Możemy w ten sposób uniknąć nieprzewidzianych sytuacji i poważnych awarii.

Naprawa turbosprężarek to skomplikowany proces, a od jakości jej wykonania może zależeć nasze bezpieczeństwo. Nie warto zatem próbować dokonywać napraw samodzielnie lub po kosztach w najtańszym serwisie, gdyż konsekwencje tego mogą dotknąć nie tylko naszego portfela, a oddać swój samochód w ręce sprawdzonego warsztatu takiego jak Grand Service zlokalizowanego między Częstochową a Dąbrową Górniczą.

30.05.2018