Regeneracja turbosprężarek – lepiej zapobiegać niż naprawiać

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Regeneracja turbosprężarek – lepiej zapobiegać niż naprawiać

Regeneracja turbosprężarek – lepiej zapobiegać niż naprawiać

Kiedy regenerować turbinę?

Teorii jest wiele. Producenci niejednokrotnie przekonują, że sprężarka ma taką samą żywotność jak cały silnik. W praktyce różnie to wygląda i spotkać się można z opiniami, że realna wytrzymałość mieści się w przedziale od stu do dwustu tysięcy kilometrów.

Po czym więc poznać, że czas na regenerację turbosprężarki? Najczęstsze objawy to:

  • Biało-niebieskawe spaliny wydobywające się z wydechu
  • Podwyższone spalanie oleju
  • Nietypowe odgłosy - syki, świsty, dudnienie
  • Utrata mocy
  • Nierównomierny rozkład mocy silnika

Wszystkie te symptomy są dość łatwo zauważalne i oznaczają jedno – czas udać się do serwisu turbosprężarek celem sprawdzenia co się faktycznie dzieje z turbiną naszego samochodu, a przy okazji poprosić elektromechanika także o wykonanie diagnostyki komputerowej, by sprawdzić czy nie ma żadnych dodatkowych usterek zgłaszanych przez sterownik silnika.

Regeneracja turbosprężarek to zapobieganie, nie typowa naprawa

Podczas regeneracji turbosprężarki wykonuje się jej całkowity serwis. Proces ten rozpoczyna się od wymontowania turbiny z pojazdu. Następnie jest ona rozbierana na części pierwsze, poddawana oczyszczaniu mechanicznemu (śrutowanie) oraz myta przy pomocy myjki ultradźwiękowej. Producenci przygotowują zwykle listę kontrolną dla każdego modelu turbiny. Ułatwia ona prace serwisowe i wskazuje, na stan jakich elementów należy zwrócić szczególną uwagę. Następnie wymienia się części uszkodzone oraz wszystkie elementy najbardziej narażone na zużycie, nawet jeśli wyglądają one na sprawne. Wszystko po to, by uniknąć awarii związanych z wystąpieniem tak zwanego męczenia materiału.

Po skompletowaniu podzespołu przychodzi czas na bardzo żmudny, jednakże bardzo istotny element regeneracji turbo - proces wyważania i doważania części składających się na zespół wirujący. Poszczególne etapy wyważania wykonuje się przy różnych prędkościach obrotowych, a w międzyczasie sprawdza się także szczelność całej turbiny. Następnie turbina zostaje złożona, przeprowadza się ostatnią kontrolę i koryguje ciśnienie doładowania.

Po regeneracji otrzymujemy turbinę, która parametrami i niezawodnością nie powinna odbiegać od części nowej. Turbina taka jest wyczyszczona, pozbawiona potencjalnie niebezpiecznych elementów, uszczelniona oraz wyważona, dzięki czemu jest znów gotowa pracować pod pełnym obciążeniem i przy obrotach dochodzących czasem do 250 tysięcy obrotów na minutę.

Zadanie dla fachowców z Grand Service

Jak widać regeneracja turbiny to bardzo złożony proces wymagający specjalistycznej aparatury i wiedzy. Źle wykonana regeneracja może być nie tylko kosztowna, gdy wystąpi awaria, lecz także stanowić wręcz zagrożenie dla naszego życia. Dlatego właśnie bardzo istotne jest, by zlecać takie prace wyłącznie serwisom z górnej półki takim jak Grand Service z Koziegłów położonych miedzy Myszkowem a Lublińcem.

07.06.2018