Regeneracja filtra DPF/FAP bez wydatków – doradzamy z Myszkowa

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Regeneracja filtra DPF/FAP bez wydatków – doradzamy z Myszkowa

Regeneracja filtra DPF/FAP bez wydatków – doradzamy z Myszkowa

Pomimo, że Myszków to miasto średnich rozmiarów, odnotowujemy w nim wiele problemów z zapchanymi filtrami DPF/FAP. W pewnym stopniu wpływ na to może mieć: styl życia, liczba seniorów w danym miejscu, obecność dróg szybkiego ruchu w okolicy, brak wiedzy i wiele innych czynników, które wpływają na właściwą eksploatację samochodu. Dotyczy to również regeneracji filtra DPF/FAP, który traktowany we właściwy sposób nie powinien sprawiać kłopotów – teoretycznie.

Warunki fabrycznej regeneracji filtra DPF/FAP

Filtry DPF/FAP (tłumaczenie skrótu z ang. filtr cząstek stałych) montowane są w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od końca lat 90 ubiegłego wieku. Ich zadaniem miało i ma być zatrzymywanie cząstek sadzy, by nie przedostawały się do powietrza, czyli posiadają one rolę ekologiczną i mają chronić naturalne środowisko przed zbyt dużym zanieczyszczaniem przez samochody. Pojawiło się po nich wiele innych przepisów mających podobne znaczenie, m.in. zakaz pozostawiania samochodu z włączonym silnikiem, za co grozi mandat.

Regeneracja, a innymi słowy czyszczenie filtra DPF/FAP, z założenia miało być ułatwione przez samoczynny proces spalania sadzy, lecz warunkiem inicjacji tego procesu jest rozwijanie dużej szybkości co najmniej przez kilkanaście minut – kilka razy w miesiącu przy obrotach silnika 3000/min. I w tym momencie odkrywamy przyczynę problemów z filtrami DPF – nie każdy użytkownik diesla wie o tym fakcie, nie każdy, mieszkając w małym mieście, rozwija dużą prędkość nawet raz na kilka miesięcy, seniorzy w ogóle często nie mają takiego zwyczaju, a w bliskiej okolicy może nawet brakować ku temu warunków – dróg szybkiego ruchu. Oczywiście można jeszcze fakt konieczności rozwijania dużej prędkości co jakiś czas, by przeprowadzić regenerację filtra DPF/FAP, ignorować, jednak niemal zawsze kończy się to awarią samochodu.

Regeneracja filtra podczas szybkiej jazdy

Należy więc przyjąć następujące zasady dbania o samochód, by zapchany filtr nie doprowadził do awarii:

  • przy codziennej eksploatacji samochodu z silnikiem diesla, z wyłączeniem naturalnej, kilkunastominutowej jazdy na wysokich obrotach, przynajmniej raz w miesiącu należy wyjechać na drogę szybkiego ruchu i uruchomić spalanie DPF,
  • w przypadku niecodziennego korzystania z samochodu można to zrobić rzadziej, jednak trzeba o tym pamiętać,
  • natomiast użytkownicy rozwijający często duże prędkości i jeżdżący w długie trasy nie powinni się martwić ewentualnymi problemami.

Przy powyższym jednak wskazane jest, by co jakiś czas kontrolować stan filtra DPF/FAP.

Wizyta w warsztacie to nie tylko ostateczność

Opisywany system regeneracji filtra DPF/FAP jest bowiem tak skonstruowany, że pomimo wszystko wymaga okresowego przeglądu. Wynika to stąd, iż przy prawidłowym użytkowaniu i właściwym inicjowaniu spalania sadzy w czasie jazdy i tak pozostaje w filtrze popiół, który nie jest spalany przez wysoką temperaturę. Z doświadczenia więc wynika, że każdy samochód w silnikiem wysokoprężnym powinien w tym względzie podlegać podobnej kontroli, jaką przeprowadzamy np. względem wymiany oleju. A o tym jak często regenerować filtr DPF/FAP w warsztacie najlepiej jest porozmawiać ze swoim mechanikiem.

Natomiast warto jeszcze zwrócić uwagę na to, że podobne objawy utraty mocy silnika występują w przypadku zapchania się katalizatora. Właściwie więc, przez wzgląd na fakt, że nie jest to czynność często wykonywana, podczas regeneracji filtrów DPF/FAP warto również sprawdzić i zgodnie z potrzebą przeprowadzić czyszczenie katalizatora.

11.05.2018