Czyszczenie filtra DPF/FAP – doświadczenie z Dąbrowy Górniczej

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Czyszczenie filtra DPF/FAP – doświadczenie z Dąbrowy Górniczej

Czyszczenie filtra DPF/FAP – doświadczenie z Dąbrowy Górniczej

W samochodach z silnikiem diesla bardzo ważne jest zapobieganie zapchaniu się filtra DPF/FAP oraz czyszczenie katalizatora. Niejeden kierowca na co dzień nie korzysta z samochodu w taki sposób, by zainicjować fabryczne spalanie sadzy w filtrze, co generuje różne problemy. Wielu innych samodzielnie przeprowadza czyszczenie filtra DPF/FAP bez pomocy mechanika. Poniżej nasi fachowcy z Dąbrowy Górniczej wyjaśniają jak to zrobić.

Jak jeździć by nie zapchać filtra DPF/FAP?

Spalanie sadzy w filtrze inicjowane jest automatycznie w pewnych warunkach i je właśnie trzeba spełnić, by uniknąć kłopotów z zapchanym filtrem. Zaleca się przynajmniej raz w miesiącu kilkunastominutową jazdę przy obrotach silnika przekraczających 3000 na minutę, gdyż właśnie wtedy komputer pokładowy inicjuje spalanie sadzy tworząc odpowiednio wysoką temperaturę. Jeśli więc korzystamy z samochodu wyłącznie w warunkach miejskich, często głównie stojąc w korkach, sadza każdego dnia zbiera się w filtrze i nie jest usuwana. Po jakimś czasie może to prowadzić do zapchania się filtra.

Skutki zapchania się filtra DPF/FAP

Skutki tego faktu nie tylko zmieniają parametry pracy silnika, lecz mogą prowadzić do poważnej awarii. Do przejawów zapchania się filtra należą:

  • utrata mocy silnika – zatem samochód słabiej przyśpiesza, wyprzedzanie staje się bardziej ryzykowne, jazda mniej dynamiczna,
  • zwiększone spalanie paliwa – co związane jest m.in. z jego przedostawaniem się do miski olejowej,
  • niekontrolowane, samoczynne zwiększanie się obrotów silnika,
  • włączenie się trybu awaryjnego – co bezwzględnie powinno skłaniać do wizyty w warsztacie,
  • zatarcie się silnika – co stanowi konsekwencję braku reakcji dla poprzedniej sytuacji.

Wynika stąd, że przez zatkany filtr najzwyklej można „stracić” samochód, gdyż zatarcie się silnika właśnie do tego prowadzi. Okazuje się więc, że jak się zdaje, tak nieistotny element jak mały filtr może przyczyniać się do fatalnych skutków, gdy jest zaniedbany. Czyszczenie filtra DPF/FAP powinno być więc jednym z priorytetów kierowcy samochodu z silnikiem diesla.

Podobnie jest z katalizatorem, który umiejscowiony jest w sąsiedztwie filtra. On również może sprawiać, że silnik straci osiągi, bo także z biegiem czasu ulega zapchaniu. Przeprowadza się wówczas w warsztacie regenerację katalizatora i warto o tym pamiętać.

Czyszczenie filtra DPF/FAP w samochodach - Grandservice

Samodzielne czyszczenie filtra DPF/FAP

Na to natomiast mamy trzy sposoby:

  • zalecaną, odpowiednią dla zainicjowania czyszczenia sadzy jazdę – odpowiednio szybką jazdę przy właściwych obrotach silnika utrzymywanych przez kilkanaście minut, która, co należy zaznaczyć, nie będzie wystarczająca dożywotnio; z czasem filtr trzeba będzie zregenerować lub wymienić,
  • cykliczne mycie filtra DPF/FAP w warsztacie samochodowym – konieczne terminy należy ustalić z mechanikiem,
  • oraz samodzielne czyszczenie filtra DPF/FAP – należy jednak mieć pewną wiedzę o jego funkcjonowaniu.

Skupiając się na ostatnim punkcie, gdy uznamy, że stan filtra wymaga czyszczenia, możemy to zrobić za pomocą dostępnych na rynku środków – tzw. DPF/FAP cleanerów. Warunkiem przeprowadzenia czyszczenia jest wystudzony silnik i zdemontowanie czujnika temperatury lub ciśnienia. Natomiast sam preparat po użyciu zupełnie odparowuje nie pozostawiając śladów. Koszt takiej operacji wynosi kilkadziesiąt złotych, jest to więc opcja ciekawa, jednak jak już pisaliśmy, wymaga pewnej wiedzy z zakresu budowy samochodu i radzenia sobie z prostą mechaniką. Aczkolwiek co zaznaczamy, nie wymaga demontażu filtra DPF/FAP.

Pomimo faktu, iż w pewnym stopniu samodzielnie można dbać o czyszczenie filtra DPF/FAP, to pomocny w tym zakresie może się okazać warsztat samochodowy. Jeśli chcemy uniknąć wszelkich kłopotów nie czekając na pierwsze przejawy zapchania się filtra chociażby w postaci utraty mocy silnika, możemy okresowo odwiedzać warsztat samochodowy w celu wykonania prostej diagnostyki. Po podłączeniu samochodu do komputera sprawdza się wówczas ilość przejechanym kilometrów, po których samochód inicjuje spalanie sadzy. Jeśli wypalanie rozpoczyna się częściej niż np. co 500 km, oznacza to, że filtr wymaga regeneracji, gdyż przy jego dobrym stanie wypalanie powinno być inicjowane po przejechaniu 900 km.

11.05.2018