Regeneracja filtra cząstek stałych w warsztacie w Katowicach

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Regeneracja filtra cząstek stałych w warsztacie w Katowicach

Regeneracja filtra cząstek stałych w warsztacie w Katowicach

Po pierwsze, filtr DPF/FAP nie ma dożywotniej gwarancji. Po drugie, należy odpowiednio jeździć, by samoczynnie się oczyszczał. Po trzecie, gromadzi się w nim nie tylko wypalana sadza, ale też popiół, którego usunąć w czasie spalania nie można. Już tylko te czynniki, a jest ich więcej, wskazują na fakt, iż nawet właściwa eksploatacja auta nie uchroni nas przed wizytą w warsztacie. Regeneracja filtra cząstek stałych musi odbywać się cyklicznie, a jak przebiega opowie nasz pracownik z Katowic.

Kolejność działań podczas regeneracji filtra cząstek stałych

Okresowa regeneracja filtra cząstek stałych powinna się odbywać przy każdorazowej wymianie oleju, zatem mniej więcej co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Filtr może się jednak zapychać szybciej, co skojarzone jest z nieprawidłową jazdą, np. tylko w ruchu miejskim, ale też innymi czynnikami: używaniem nieodpowiedniego oleju, usterkami wtrysków, zaworu EGR etc. Więc poza rutynową kontrolą należy sprawdzać filtr m.in. za każdym razem, gdy silnik straci osiągi.

Czyszczenie filtra DPF/FAP przebiega następująco:

  • w pierwszej kolejności wymontowuje się filtr z układu wydechowego, aczkolwiek klient może do warsztatu dostarczyć wymontowany filtr lub katalizator,
  • adaptery umożliwiają podłączenie filtra do maszyny do mycia DPF/FAP; po dokonaniu tej czynności sprawdzana jest przepustowość filtra z użyciem sprężonego powietrza (ciśnienie określa stopień zanieczyszczenia filtra),
  • pierwszy etap czyszczenia polega na przepłukiwaniu wstecznym filtra wodą pod zmiennym ciśnieniem,
  • po nim następuje przepuszczanie wody przez filtr w kierunku zgodnym z przepływem spalin, wypłukuje się w ten sposób naruszone wcześniej zabrudzenia,
  • w międzyczasie stosuje się wewnątrz filtra środki zmiękczające zabrudzenia,
  • w trzecim etapie następuje ponowne czyszczenie wsteczne,
  • po nim następuje suszenie powietrzem trwające ok. 30 minut,
  • na zakończenie przeprowadza się ponowny pomiar przepustowości filtra,
  • następnie ma miejsce komputerowe przesyłanie informacji do sterownika samochodu o stanie filtra cząstek stałych po regeneracji.

Podczas całego procesu mycia filtra cząstek stałych jego przepustowość jest komputerowo monitorowana. Nie występuje więc sytuacja, w której regeneracja jest przerywana za wcześnie. Ostateczny pomiar przepustowości filtra jest więc niejako formalnością.

Czyszczenie filtra DPF/FAP w warsztacie - Grandservice

Jak rozpoznać konieczność udania się do warsztatu?

Poza wspomnianą utratą mocy silnika kierowca nie ma wiele więcej sygnałów ze strony samochodu, iż dzieje się coś złego. Jednak w niektórych autach o wypalaniu filtra podczas jazdy informuje świecąca kontrolka. Diagnostykę zatem można w tym wypadku przeprowadzić samodzielnie, a też wie się wówczas jednoznacznie, że spadek osiągów związany jest z zapchaniem filtra DPF/FAP. Wynika to stąd, iż wypalanie filtra o dużej przepustowości (czystego) powinno być inicjowane co 900 km. Jeśli komputer robi to znacznie częściej, co kierowca może obserwować na tablicy rozdzielczej, oznacza to, że bezskutecznie próbuje wypalić zalegające w filtrze zanieczyszczenia. Jest to wyraźny sygnał do udania się do warsztatu.

Regeneracja filtra cząstek stałych powinna się jednak odbywać cyklicznie, a zaleca się ją przeprowadzać przy każdej wymianie oleju silnikowego. Poprzedza ją prosta diagnostyka komputerowa, w której sprawdza się właśnie to, co w niektórych autach kierowca może samodzielnie obserwować – częstość inicjowania wypalania w filtrze. Profilaktyka tego typu jest ważna z jednego powodu – przedłuża się dzięki niej żywotność filtra DPF/FAP. Jak wiadomo, w przedziale od 10 do 15 lat użytkowania auta, filtry często wymagają wymiany jeśli nie są odpowiednio zadbane. Ich koszt zakupu to kilka a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Warto więc dmuchać na zimne.

Natomiast w przypadku wykluczenia przyczyn utraty osiągów ze strony filtra, wskazane jest sprawdzenie katalizatora, gdyż jego zabrudzenie objawia się podobnie. Przeprowadza się wówczas regenerację katalizatora podobnie jak to ma miejsce w przypadku regeneracji filtra cząstek stałych. Katalizator jednak nie daje o sobie znać na desce rozdzielczej, dlatego w tym wypadku trzeba oddać samochód do diagnostyki w ręce mechanika.

11.05.2018