Turbosprężarka – działanie i eksploatacja

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Turbosprężarka – działanie i eksploatacja

Turbosprężarka – działanie i eksploatacja

Turbosprężarka ma już ponad sto lat. Pierwszy raz pojawiła się w samochodzie sportowym w celu zwiększenia mocy silnika bez drastycznej zmiany jego gabarytów. Seryjna produkcja silników wysokoprężnych wyposażonych w turbosprężarkę rozpoczęła się w latach 60-tych XX wieku. Od tamtego czasu ich popularność nie słabnie, a modny ostatnio downsizing jeszcze bardziej popularyzuje montaż turbosprężarek w silnikach wysokoprężnych.

Budowa i działanie turbosprężarki

Turbosprężarka to element układu wydechowego silnika. Składa się z dwóch głównych części – turbiny i sprężarki, które są osadzone na wspólnym wale. Wał wraz z wirnikami tworzy tzw. „zespół wirujący”, który jest utrzymywany w korpusie środkowym przy pomocy łożysk ślizgowych oraz łożyska oporowego. Turbosprężarka pobiera olej z układu smarowania silnika, po czym wędruje on kanałami olejowymi do układu łożyskowania. Po obu stronach zespołu wirującego znajdują się specjalne pierścienie uszczelniające, które zabezpieczają wirnik przed przedostaniem się oleju. Zadaniem wirnika sprężarki jest dostarczanie dodatkowej porcji powietrza do komory spalania. Dzięki temu silnik może spalić większą ilość paliwa i uzyskać większą moc. Zmniejsza się także toksyczna zawartość wydzielanych spalin. Wszystko to odbywa się bez potrzeby zwiększania pojemności skokowej czy obrotów silnika.

wizyta u mechanika samochodowego w celu sprawdzenia stanu turbosprężarki

Prawidłowa eksploatacja

Nowoczesne turbosprężarki stanowią duże udogodnienie pod warunkiem, że prawidłowo się o nie dba. Turbosprężarka w swojej codziennej pracy jest narażona na działanie bardzo wysokich temperatur (temperatura spalin w kolektorze dolotowym może wynosić aż 700 stopni Celsjusza). Również czynniki zewnętrzne, takie jak przedostające się do układu dolotowego ciała obce, mogą okazać się dla turbosprężarki niebezpieczne. W celu ochrony podzespołu należy systematycznie wymieniać filtry powietrza średnio co 15-20 tys. kilometrów. Nieprzestrzeganie terminów zmiany filtra powietrza grozi osadzeniem się w wirniku ciał obcych pochodzących z atmosfery. Kolejną ważną do zapamiętania rzeczą jest systematyczna wymiana filtra oleju. Powinien on być wymieniany wraz z olejem silnikowym co około 15 tysięcy kilometrów. W przeciwnym razie filtr przestanie spełniać swoją funkcję, jaką jest zatrzymywanie wszelkiej maści zanieczyszczeń i cząstek stałych.

Turbosprężarka to bardzo wytrzymałe urządzenie. Prawie wszystkie awarie z nią związane są wynikiem czynników zewnętrznych. Odpowiednia pielęgnacja samochodu z turbosprężarką zapewni nam bezawaryjną pracę podzespołu na lata.

29.08.2016