Grand Service - to, co najlepsze dla Twego auta, w jednym miejscu. Poznaj różnicę.
Grand Service
Koziegłówki, ul. Myszkowska 21
42-350 Koziegłowy
tel/fax. (34) 314-00-04, 882-010-069
Email: biuro@grandservice.pl
Godziny otwarcia:
pon.-piąt.: 08:00 - 16:00
sob.: NIECZYNNE
Po pierwsze, filtr DPF/FAP nie ma dożywotniej gwarancji. Po drugie, należy odpowiednio jeździć, by samoczynnie się oczyszczał. Po trzecie, gromadzi się w nim nie tylko wypalana sadza, ale też popiół, którego usunąć w czasie spalania nie można. Już tylko te czynniki, a jest ich więcej, wskazują na fakt, iż nawet właściwa eksploatacja auta nie uchroni nas przed wizytą w warsztacie. Regeneracja filtra cząstek stałych musi odbywać się cyklicznie, a jak przebiega opowie nasz pracownik z Katowic.
Okresowa regeneracja filtra cząstek stałych powinna się odbywać przy każdorazowej wymianie oleju, zatem mniej więcej co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Filtr może się jednak zapychać szybciej, co skojarzone jest z nieprawidłową jazdą, np. tylko w ruchu miejskim, ale też innymi czynnikami: używaniem nieodpowiedniego oleju, usterkami wtrysków, zaworu EGR etc. Więc poza rutynową kontrolą należy sprawdzać filtr m.in. za każdym razem, gdy silnik straci osiągi.
Czyszczenie filtra DPF/FAP przebiega następująco:
Podczas całego procesu mycia filtra cząstek stałych jego przepustowość jest komputerowo monitorowana. Nie występuje więc sytuacja, w której regeneracja jest przerywana za wcześnie. Ostateczny pomiar przepustowości filtra jest więc niejako formalnością.
Poza wspomnianą utratą mocy silnika kierowca nie ma wiele więcej sygnałów ze strony samochodu, iż dzieje się coś złego. Jednak w niektórych autach o wypalaniu filtra podczas jazdy informuje świecąca kontrolka. Diagnostykę zatem można w tym wypadku przeprowadzić samodzielnie, a też wie się wówczas jednoznacznie, że spadek osiągów związany jest z zapchaniem filtra DPF/FAP. Wynika to stąd, iż wypalanie filtra o dużej przepustowości (czystego) powinno być inicjowane co 900 km. Jeśli komputer robi to znacznie częściej, co kierowca może obserwować na tablicy rozdzielczej, oznacza to, że bezskutecznie próbuje wypalić zalegające w filtrze zanieczyszczenia. Jest to wyraźny sygnał do udania się do warsztatu.
Regeneracja filtra cząstek stałych powinna się jednak odbywać cyklicznie, a zaleca się ją przeprowadzać przy każdej wymianie oleju silnikowego. Poprzedza ją prosta diagnostyka komputerowa, w której sprawdza się właśnie to, co w niektórych autach kierowca może samodzielnie obserwować – częstość inicjowania wypalania w filtrze. Profilaktyka tego typu jest ważna z jednego powodu – przedłuża się dzięki niej żywotność filtra DPF/FAP. Jak wiadomo, w przedziale od 10 do 15 lat użytkowania auta, filtry często wymagają wymiany jeśli nie są odpowiednio zadbane. Ich koszt zakupu to kilka a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Warto więc dmuchać na zimne.
Natomiast w przypadku wykluczenia przyczyn utraty osiągów ze strony filtra, wskazane jest sprawdzenie katalizatora, gdyż jego zabrudzenie objawia się podobnie. Przeprowadza się wówczas regenerację katalizatora podobnie jak to ma miejsce w przypadku regeneracji filtra cząstek stałych. Katalizator jednak nie daje o sobie znać na desce rozdzielczej, dlatego w tym wypadku trzeba oddać samochód do diagnostyki w ręce mechanika.