Chip tuning – zaoszczędź na paliwie, zyskaj na osiągach

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Chip tuning – zaoszczędź na paliwie, zyskaj na osiągach

Chip tuning – zaoszczędź na paliwie, zyskaj na osiągach

Jeszcze niedawno na dźwięk słowa tuning większość z nas miała przed oczami ogromne spojlery i przyduże nakładki na reflektory. Ale spokojnie, nie o taki rodzaj tuningu bowiem tym razem chodzi. Dzisiaj tuning utożsamiany jest raczej ze zmianą technicznych, nie wizualnych właściwości pojazdu. Szczególnie popularny rodzaj modyfikacji parametrów technicznych samochodu to chip tuning, czyli modyfikacja sterowników silnika w celu poprawy jego mocy.

Chip tuning to większa moc i moment obrotowy auta

Zacznijmy od tego, czym dokładnie jest chip tuning. Jest to zmiana oprogramowania sterowników silnika w celu poprawienia jego osiągów oraz zwiększenia mocy i momentu obrotowego. Nowoczesne samochody są wyposażone w komputer sterujący pracą silnika (tzw. ECU). Parametry pracy jednostki napędowej są zapisane w pamięci ECU w postaci tabel, nazywanych potocznie mapami. Mapy te można modyfikować w celu uzyskania lepszych parametrów - pod warunkiem, że samochód jest w pełni sprawny.

Zanim przystąpimy do jakiejkolwiek ingerencji w komputer sterujący, konieczne jest badanie na hamowni podwoziowej. Pozwala to wykluczyć usterki i sprawdzić, na ile możliwe są modyfikacje bez przeciążenia silnika. Jeżeli samochód pomyślnie przejdzie test na hamowni, można przystąpić do tuningowania.

W zależności od modelu samochodu istnieją dwa sposoby zmiany oprogramowania. Pierwszy, łatwiejszy, wykorzystuje złącze diagnostyczne OBD. Cały proces polega na zgraniu w całości seryjnego programu z komputera samochodu, modyfikacji tego programu wraz ze sprawdzeniem sum kontrolnych i wgraniu zmodyfikowanego lub nowego programu przez złącze OBD. Niestety, nie każdy samochód je posiada. Wtedy konieczne jest zastosowanie nieco dłuższej metody, polegającej na zmianie chipsetu. Z samochodu wymontowuje się komputer i wyjmuje z niego kość EPROM. Następnie wgrywa się nowy lub zmodyfikowany program do nowej kości EPROM, wpina ją do komputera i z powrotem montuje jednostkę centralną w samochodzie.

Mity związane z chipowaniem auta – czy spalanie wzrasta?

Wokół chip tuningu narosło wiele mitów. Jednym z nich jest przekonanie, że po chipowaniu auta wzrasta jego spalanie. Przy profesjonalnie wykonanym chip tuningu na aucie z silnikiem diesla zużycie paliwa nie tylko nie wzrasta, ale wręcz obniża się. Jak to możliwe, skoro wydaje się, że im większa moc, tym większe spalanie? Wiąże się to ze specyfiką budowy silników diesla.

W przeciwieństwie do silników benzynowych nie są one wyposażone w przepustnicę, a ilość paliwa dobiera się manualnie, poprzez nacisk na pedał gazu. Indywidualne dostrojenie sterowników silnika pozwala na całkowite oddzielenie obszaru obciążeń częściowych od obciążeń maksymalnych, dzięki czemu można wykrzesać z silnika ukryte rezerwy, a równocześnie, przy normalnej eksploatacji na niższych obrotach znacząco zmniejszyć zużycie paliwa - nawet o 30%. Zakładając, że większość zainteresowanych chip tuningiem to rozsądni kierowcy, a nie rajdowcy jeżdżący na obciążeniach maksymalnych, można śmiało mówić o zwiększeniu ekonomiczności auta.

Trzeba pamiętać, że chip tuning przyniesie nam korzyści tylko pod warunkiem, że prawidłowo dbamy o silnik. Jeżeli chcemy, aby samochód długo nam służył, powinniśmy pamiętać o takich kwestiach jak terminowa wymiana oleju, czy filtra powietrza. Po intensywnej jeździe należy wystudzić turbosprężarkę poprzez pozostawienie auta na biegu jałowym przez ok. minutę przed wyłączeniem silnika.

22.08.2016