Nieprawidłowa regeneracja filtra DPF/FAP – co na to Częstochowa?

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Nieprawidłowa regeneracja filtra DPF/FAP – co na to Częstochowa?

Nieprawidłowa regeneracja filtra DPF/FAP – co na to Częstochowa?

Pomimo spalania na trasie sadzy gromadzącej się w filtrach DPF/FAP, samochody i tak przejawiają pewne problemy. Zastanawiać się można, dlaczego fabryczne spalanie zanieczyszczeń pomimo wszystko wpływa na jazdę, a czasem nawet prowadzi do awarii samochodu? Technologia stale się rozwija, a użytkownicy aut głównie z silnikami wysokoprężnymi niezmiennie mają te same problemy. Czemu fabryczna regeneracja filtrów DPF/FAP jest niewystarczająca wyjaśnią nasi mechanicy z Częstochowy.

Jak działa fabryczna regeneracja filtra DPF/FAP?

Fabryczna regeneracja filtra DPF/FAP uruchamia się w określonych warunkach. Po to by ją zainicjować należy:

  • jeśli korzystamy często z samochodu – szczególnie na krótkich trasach oraz jeżdżąc nie rozwijając dużej prędkości, nawet kilka razy w miesiącu trzeba wyjechać na trasę szybkiego ruchu by komputer uruchomił spalanie sadzy w filtrze,
  • jazda ta powinna trwać kilkanaście minut i zakłada prędkość co najmniej na poziomie 100 km/h oraz jej stosunkowo równe utrzymywanie,
  • w czasie jej trwania należy utrzymywać obroty silnika powyżej 3000/min.

Warunkiem skuteczności tych zabiegów jest ich cykliczne powtarzanie. Diesel więc wymusza na nas określone zachowania, odbierając część komfortu związanego z posiadaniem nowoczesnego samochodu. Dziwi to i zaskakuje. Wiele osób bowiem w ogóle nie jeździ szybko, inne korzystają z samochodu kilka razy w tygodniu jedynie jadąc do sklepu lub pracy, a to zgodnie z zaleceniami nie służy autom.

Podobnie jak nie służy im zapchany katalizator, czego objawy są podobne do tych, jakie wynikają z zanieczyszczenia filtrów – silnik traci moc. Warto więc zawsze, a nawet trzeba, wraz z filtrami poddać diagnostyce i katalizator. Czyszczenie katalizatora z pewnością rozwiąże problemy, które mogą wzmagać nieprawidłowe osiągi silnika.

Czemu sama jazda nie wystarcza by dokonać regeneracji filtra DPF/FAP?

Opisywany problem ma wiele przyczyn:

  • pierwsza wynika stąd, iż podczas spalania sadzy nie jest spalany popiół, który z czasem osadza się w stopniu prowadzącym do kłopotów,
  • druga związana jest ze stylem życia i korzystaniem z samochodu, które niekoniecznie muszą odpowiadać zalecanej względem regeneracji filtra DPF/FAP jeździe – szybkiej, cyklicznej, na drodze szybkiego ruchu,
  • brak wiedzy na ten temat, czemu nietrudno się dziwić, bo wiąże się on właściwie z adekwatnymi oczekiwaniami – jeśli ktoś kupuje nowy samochód to powinien oczekiwać, że będzie on jeździł bezawaryjnie przez co najmniej kilka lat i nie sprawi żadnych kłopotów i nie powinien przejmować się cotygodniowym wyjazdem na autostradę, by uniknąć zapchania filtra,
  • konieczność wypracowania nawyku okresowej, szybkiej jazdy, co może stanowić dla wielu osób problem.

W pewnym stopniu jesteśmy więc zmuszeni dostosować się do posiadanego samochodu i mu dogadzać. Oczywiście tym samym również sobie, unikając w ten sposób problemów, jednak w pełni normalne się to nie wydaje.

Naprawa filtra cząstek stałych w warsztacie samochodowym Grandservice

Czy jesteśmy zmuszeni do narzuconej formy użytkowania samochodu?

I tak, i nie. Chcąc eksploatować samochód w pełnej wygodzie oraz traktując go jak sprzęt, który nie wymaga naszej uwagi, możemy doprowadzić do nawarstwiających się problemów zakończonych awarią – jesteśmy więc zmuszeni, by korzystać z auta w określony sposób. Aczkolwiek spalanie uruchamia się zazwyczaj przy jeździe, która cechuje większość kierowców – zatem teoretycznie „nie”, i tylko mniejszość z nich powinna doświadczać problemów.

W praktyce jednak wszyscy muszą zwracać uwagę na regenerację filtra DPF/FAP, bo najzwyklej tak został on skonstruowany, iż przewiduje konieczność okresowej kontroli. Być może wynika to z braku technologicznych rozwiązań, być może jest sprytnym zabiegiem producentów samochodów, by skłonić kierowców do wizyty w warsztacie i zakupu części zamiennych. Nie ma to jednak znaczenia.

Nieprawidłowa regeneracja filtra DPF/FAP to rzecz normalna i nie ma na to idealnej rady. Z czasem, szczególnie przy rozwijaniu małych prędkości, każdy filtr będzie wymagał czyszczenia w warsztacie samochodowym. Część osób o tym wie i dokonuje takich przeglądów podczas wymiany oleju, część odwiedza warsztat pieszo, bo samochód z zapchanym filtrem został do niego przywieziony na lawecie.

11.05.2018