Grand Service - to, co najlepsze dla Twego auta, w jednym miejscu. Poznaj różnicę.
Grand Service
Koziegłówki, ul. Myszkowska 21
42-350 Koziegłowy
tel/fax. (34) 314-00-04, 882-010-069
Email: biuro@grandservice.pl
Godziny otwarcia:
pon.-piąt.: 08:00 - 16:00
sob.: NIECZYNNE
Filtry DPF/FAP, jak wszystkie podzespoły samochodu, posiadają swoją żywotność. Obliczona jest ona na mniej więcej 150 tysięcy przejechanych kilometrów. Teoretycznie samochód powinien ujechać więcej, lecz w praktyce jest inaczej. Po tym okresie czasu filtry zazwyczaj wymagają generalnego remontu, a czasem wymiany. Pojawia się tu więc ważne pytanie: czy częsta regeneracja filtra cząstek stałych – jego czyszczenie, wpływa na wzrost żywotności filtra? Odpowiedzi udziela nasz warsztat z Zawiercia.
Nie ma co do tego wątpliwości, dlatego należy jasno stwierdzić, że żywotność filtrów DPF/FAP jest zależna od ich częstej konserwacji. Częsta naszym zdaniem oznacza – okresowa, wiążąca się ze sprawdzaniem filtra każdorazowo przy zmianie oleju w silniku. Wynika to z kilku przyczyn:
Czyszczenie filtra cząstek stałych powinno więc być w kalendarzu każdego posiadacza diesla, podobnie jak jest w nim wymiana oleju. Wszystkie powyższe czynniki ukazują bowiem, że w nowym samochodzie, poza gwarancją na użytkowanie filtra DPF/FAP, która nomen omen nie jest dożywotnia, istnieje wiele czynników, które to zużycie przyśpieszają. Kierowca może być przy tym ich nieświadomy.
Szczególnie dotyczy to używanych samochodów, gdyż w tym wypadku nigdy nie jesteśmy pewni, czy poprzedni właściciel należycie dbał o regenerację filtra cząstek stałych. Wizyta w warsztacie może więc być pierwszym krokiem po zakupie auta, a nawet powinna go poprzedzać.
Dotyczy to również sprawdzenia katalizatora, gdyż przy jego zapchaniu silnik również traci osiągi. Objawy więc mogą być podobne do tych pochodzących z zapchanego filtra. W takim przypadku po diagnostyce przeprowadza się podobnie jak w przypadku filtrów, czyszczenie i regenerację katalizatora.
Niebagatelną rolę odgrywa tu oczywiście styl jazdy i stosowanie wszystkich wcześniej wymienionych zasad, a głównie – automatycznego wypalania sadzy podczas szybkiej jazdy. Jednak przez fakt istnienia niewypalanego popiołu, usterek, których możemy być nieświadomi, a które zwiększają gromadzenie się sadzy i popiołu, czasem nawet przekręconego licznika w zakupionym niedawno samochodzie, co sprowadza się do dużego zużycia również filtra DPF/FAP i jego niewłaściwej pracy, wizyta w warsztacie i cykliczne sprawdzanie oraz regeneracja filtra cząstek stałych powinna być nie tylko koniecznością. Musimy zdawać sobie sprawę, że jest to ważny element każdego auta z silnikiem diesla i zależy od niego komfort naszej jazdy. Trzeba o niego dbać, podobnie jak o inne elementy samochodu, a przełoży się to na pewno na jego zwiększoną żywotność.