Grand Service - to, co najlepsze dla Twego auta, w jednym miejscu. Poznaj różnicę.
Grand Service
Koziegłówki, ul. Myszkowska 21
42-350 Koziegłowy
tel/fax. (34) 314-00-04, 882-010-069
Email: biuro@grandservice.pl
Godziny otwarcia:
pon.-piąt.: 08:00 - 16:00
sob.: NIECZYNNE
Pomimo, że Myszków to miasto średnich rozmiarów, odnotowujemy w nim wiele problemów z zapchanymi filtrami DPF/FAP. W pewnym stopniu wpływ na to może mieć: styl życia, liczba seniorów w danym miejscu, obecność dróg szybkiego ruchu w okolicy, brak wiedzy i wiele innych czynników, które wpływają na właściwą eksploatację samochodu. Dotyczy to również regeneracji filtra DPF/FAP, który traktowany we właściwy sposób nie powinien sprawiać kłopotów – teoretycznie.
Filtry DPF/FAP (tłumaczenie skrótu z ang. filtr cząstek stałych) montowane są w samochodach z silnikami wysokoprężnymi od końca lat 90 ubiegłego wieku. Ich zadaniem miało i ma być zatrzymywanie cząstek sadzy, by nie przedostawały się do powietrza, czyli posiadają one rolę ekologiczną i mają chronić naturalne środowisko przed zbyt dużym zanieczyszczaniem przez samochody. Pojawiło się po nich wiele innych przepisów mających podobne znaczenie, m.in. zakaz pozostawiania samochodu z włączonym silnikiem, za co grozi mandat.
Regeneracja, a innymi słowy czyszczenie filtra DPF/FAP, z założenia miało być ułatwione przez samoczynny proces spalania sadzy, lecz warunkiem inicjacji tego procesu jest rozwijanie dużej szybkości co najmniej przez kilkanaście minut – kilka razy w miesiącu przy obrotach silnika 3000/min. I w tym momencie odkrywamy przyczynę problemów z filtrami DPF – nie każdy użytkownik diesla wie o tym fakcie, nie każdy, mieszkając w małym mieście, rozwija dużą prędkość nawet raz na kilka miesięcy, seniorzy w ogóle często nie mają takiego zwyczaju, a w bliskiej okolicy może nawet brakować ku temu warunków – dróg szybkiego ruchu. Oczywiście można jeszcze fakt konieczności rozwijania dużej prędkości co jakiś czas, by przeprowadzić regenerację filtra DPF/FAP, ignorować, jednak niemal zawsze kończy się to awarią samochodu.
Należy więc przyjąć następujące zasady dbania o samochód, by zapchany filtr nie doprowadził do awarii:
Przy powyższym jednak wskazane jest, by co jakiś czas kontrolować stan filtra DPF/FAP.
Opisywany system regeneracji filtra DPF/FAP jest bowiem tak skonstruowany, że pomimo wszystko wymaga okresowego przeglądu. Wynika to stąd, iż przy prawidłowym użytkowaniu i właściwym inicjowaniu spalania sadzy w czasie jazdy i tak pozostaje w filtrze popiół, który nie jest spalany przez wysoką temperaturę. Z doświadczenia więc wynika, że każdy samochód w silnikiem wysokoprężnym powinien w tym względzie podlegać podobnej kontroli, jaką przeprowadzamy np. względem wymiany oleju. A o tym jak często regenerować filtr DPF/FAP w warsztacie najlepiej jest porozmawiać ze swoim mechanikiem.
Natomiast warto jeszcze zwrócić uwagę na to, że podobne objawy utraty mocy silnika występują w przypadku zapchania się katalizatora. Właściwie więc, przez wzgląd na fakt, że nie jest to czynność często wykonywana, podczas regeneracji filtrów DPF/FAP warto również sprawdzić i zgodnie z potrzebą przeprowadzić czyszczenie katalizatora.