Grand Service - to, co najlepsze dla Twego auta, w jednym miejscu. Poznaj różnicę.
Grand Service
Koziegłówki, ul. Myszkowska 21
42-350 Koziegłowy
tel/fax. (34) 314-00-04, 882-010-069
Email: biuro@grandservice.pl
Godziny otwarcia:
pon.-piąt.: 08:00 - 16:00
sob.: NIECZYNNE
Filtry cząstek stałych – suchy (DPF) i mokry (FAP) montowane zazwyczaj w silnikach wysokoprężnych, wymagają nieco innego postępowania konserwacyjnego. Poniżej skupimy się jednak nie na tym, jak czyścić filtry po demontażu, lecz co ma robić kierowca, by uniknąć ich zapchania, a tym samym spadku mocy silnika, a ostatecznie nawet awarii samochodu. Czyszczenie filtra DPF/FAP może więc mieć charakter profilaktyczny i warto stosować na to kilka sposobów potwierdzonych przez naszych mechaników z Tarnowskich Gór.
Zasady czyszczenia filtra DPF/FAP związane są z zaleceniami ich użytkowania oraz samą mechaniką, która je wymusza. Jak wiadomo, filtry DPF/FAP mają za zadanie powstrzymywać sadzę przed wydostawaniem się na zewnątrz. Normy ekologiczne, które zostały wprowadzone pod koniec lat 90 ubiegłego wieku wymusiły więc na producentach samochodów działania w tym zakresie. W skrócie oznacza to, że filtry DPF/FAP nie są elementem samochodu, który ma podnieść komfort jego użytkowania. I jak się można spodziewać, ich obecność prowadzi do pewnych kłopotów. Filtr się zapycha, samochód przez to pobiera nadwyżkę benzyny, silnik traci moc, a kierowca traci przyjemność z jazdy.
Po to, by temu zaradzić, proponujemy kilka sposobów na wydłużenie bezawaryjnej eksploatacji samochodu – bo też nieczyszczone filtry ostatecznie do niej prowadzą. Nie rozwiązuje to oczywiście problemu, ale sprawia, że wizyty kontrolne w warsztacie mogą stać się dzięki nim rutynową czynnością, a nie częstą i przykrą koniecznością. Zatem by samoczynne czyszczenie filtra DPF/FAP przebiegało stosunkowo sprawnie, należy:
Tyle kierowca może zrobić sam, nie są to jednak bardzo wymagające czynności. Przychodzi jednak i taki moment, gdy czyszczenie filtra DPF/FAP należy przeprowadzić w warsztacie.
Podobnie zresztą jest z katalizatorem, który również ulega zanieczyszczeniom i ogranicza przepływ spalin. Czyszczenie katalizatora jest więc jedną z metod towarzyszących regeneracji filtrów i również powinno być przeprowadzane cyklicznie.
Ma to miejsce np. wówczas, gdy samochód służy jedynie jeździe miejskiej i nie rozwija zalecanych prędkości w celu spalenia sadzy w filtrze. W takim przypadku samochód po jakimś czasie zacznie reagować inaczej niż dotąd, a przede wszystkim straci dotychczasowe przyśpieszenie. Jest to właściwy moment by udać się do warsztatu.
W czyszczeniu filtra DPF/FAP mechanicy stosują dwie metody:
Problem z zapchanym filtrem jest zatem do rozwiązania nawet, gdy przyjeżdża się „za późno”. Należy jednak być świadomym, że w czasie, gdy samochód jeździł na zapchanym filtrze, odnosił być może nawet nieodwracalne szkody. Dlatego warto wspomagać samoczynne czyszczenie filtra DPF/FAP przez podane powyżej sposoby lub okresowo odwiedzać warsztat i sprawdzać jego stan.