Czy rodzaj producenta LPG ma znaczenie?

Strona główna » Blog warsztatu samochodowego » Czy rodzaj producenta LPG ma znaczenie?

Czy rodzaj producenta LPG ma znaczenie?

Montaż instalacji LPG niesie za sobą wiele korzyści, przede wszystkim finansowych. Zanim jednak przełączymy swój samochód na gaz, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak pojemność silnika oraz przebieg i rocznik auta. Kwestią równie ważną, choć często bagatelizowaną, jest wybór producenta LPG. Od tego  zależy bowiem jakość naszej przyszłej instalacji, a także to, czy będzie idealnie współgrała z autem.

Liderzy LPG - polski STAG  

Najpopularniejsi w Polsce producenci LPG to krajowy STAG, włoski BRC oraz holenderski PRINS. Każdy z nich ma swoje mocniejsze i słabsze strony, które warto poznać przed kupnem instalacji.

Modele STAG wyróżniają się niezawodną elektroniką oraz precyzyjnie dobranymi elementami mechanicznymi. Jedynym godnym STAGA konkurentem w tej dziedzinie może być holenderski PRINS, jednak reduktor tej firmy wypada gorzej w porównaniu z polskim odpowiednikiem.

BRC – najkorzystniejsza gwarancja

Jeśli chodzi o warunki gwarancji, starcie wygrywa BRC, oferując 24-miesięczną gwarancję bez limitu kilometrów na całą instalację – zarówno elektronikę, jak i elementy mechaniczne (dla porównania STAG obiecuje 3 letnią gwarancję, ale obejmuje ona jedynie elektronikę, zaś części mechaniczne podlegają 12-miesięcznemu okresowi gwarancyjnemu). Ponadto włoska marka wyposażyła swoje instalacje w nowocześniejsze i mniej awaryjne wtryskiwacze. Niestety za te innowacje będziemy musieli zapłacić wyższą cenę niż za układ od rodzimego producenta.

PRINS – instalacje LPG dla wymagających

Spośród trójki liderów najdroższym i oferującym najbardziej zaawansowane instalacje producentem jest PRINS. Na świecie działa od przeszło 25 lat, a od 2014 roku jego produkty dostępne są także w Polsce. Systemy PRINS odznaczają się nowoczesnością i wysoką jakością potwierdzoną certyfikatem NEN-EN-IS0-9001:2008. Są to najbardziej zaawansowane technologicznie instalacje, mogące obsłużyć samochody o mocy do 400 KM. Jako jedyne korzystają z oryginalnej mapy wtrysku.

Dobór odpowiedniej instalacji LPG - silnik wolnossący

Nie każda instalacja, niezależnie od tego, od jak renomowanego producenta pochodzi, będzie odpowiednia do naszego samochodu. Należy dobierać ją, zwracając uwagę na rocznik auta, jego przebieg oraz pojemność silnika. Najmniejsze wymagania mają silniki wolnossące bez turbodoładowania. Chwilowe zapotrzebowanie tych silników na paliwo nie jest wysokie, toteż wydajność instalacji nie musi być duża. Do aut z taką jednostką napędową wystarczy zwykły sekwencyjny wtrysk gazu w cenie 2-3 tys. zł, marki STAG lub BRC.

Silnik turbo - większa moc, większe wymagania

Pojazdy z turbodoładowanym silnikiem wymagają instalacji lepszej jakości niż ich wolnossące odpowiedniki. Dzieje się tak dlatego, że potrzebują większej dawki paliwa do rozruchu, a co za tym idzie bardziej wydajnego parownika i wtryskiwaczy. W przypadku posiadaczy aut z silnikiem turbo inwestycja w droższe instalacje LPG, takie jak PRINS, jest w pełni uzasadniona, gdyż układy te posiadają wydajniejsze i trwalsze elementy mechaniczne. Godne polecenia są także modele z rodziny BRC, ze względu na ich solidne wtryskiwacze.

Jak zaoszczędzić na benzynie?

Jeżeli poruszamy się samochodem wyposażonym w silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny i pokonujemy dużą ilość kilometrów, warto rozważyć montaż wtrysku gazu w fazie ciekłej. Pozwoli to w znacznym stopniu ograniczyć wydatki na paliwo. Ciekawą ofertę prezentują firmy PRINS oraz BRC, które wprowadziły instalację VI generacji, działającą w oparciu o podanie gazu bezpośrednio poprzez wtryskiwacze. Dzięki temu nie ma potrzeby nawiercania kolektora dolotowego, a cała instalacja jest ledwo zauważalna pod maską auta.

Na rynku funkcjonuje wielu producentów LPG. Oferują pozornie bardzo podobne produkty, jednak ich jakość może się znacząco różnić w zależności od wytwórcy. Nie dajmy się skusić na podejrzanie niską cenę – najprawdopodobniej została obniżona kosztem jakości. Oczywiście nie do każdego silnika potrzebna jest droga instalacja. Prostym w konstrukcji samochodom wystarczy instalacja ze średniej półki, jednak przy bardziej skomplikowanych silnikach będziemy musieli zainwestować nieco więcej.

05.09.2016